Urheilufysioterapia

Turun Kiropraktiikka ja Hyvinvointiklinikan urheilijan hyvinvointipolku keskittyyy kaiken ikäisten ja tasoisten urheilijoiden ja arkiliikkujien kipujen ja vammojen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Tehokas ja oikein toteutettu harjoittelu yhdistettynä hyvään lihashuoltoon on avain hyviin urheilusuorituksiin.
  • Lantiorenkaan, alaselän, rintarangan, niskan ja raajojen kiputilat (mekaaniset kivut, rasitusmurtuman esiasteet, välilevytyrät jne.)
  • Nivusalueen, raajojen ym. pehmytkudoksien rasitusvammat (mm tendinopatiat,)
  • Vammojen ennaltaehkäisy manuaalisen lihastestauksen ja toiminnallisen liike- ja lihastasapainokartoituksen avulla
  • Progressiivinen kuntoutus ja paluu urheilun pariin

Urheilufysioterapiassa tavoitteena on löytää vastaus kysymykseen ja miksi ja mitä? Miksi selässäni tuntuu kipua ja mitä voin itse tehdä jottei se uusiudu?
Ongelman taustalla varsinkin nuorilla urheilijoilla on yleensä ylikuormitustila, jonka takia kudos on ärtynyt. Urheilufysioterapeutin tehtävä on selittää urheilijalle kipumekanismi, selittää kuormitusfysiologiset syyt tämän taustalla ja löytä keinot ennaltaehkäistä kudoksen uudelleen ärtyminen. Optimaalisinta olisi ennaltäehkäistä urheiluvammat jo ennen kuin ylikuormitus on jo tapahtunut. Tämän vuoksi KiHy:lla urheilijoille tehdään liike- ja lihastasapainokartoitus aina 1. käynnin yhteydessä.
KiHy:lla manuaalisella terapialla on aluksi tarkoitus poistaa mahdolliset liikehäiriöt, jotta omatoiminen harjoittelu on mahdollisen optimaalista. Manuaalisella terapialla tuetaan urheilijan motorista oppimista optimoilla aivoihin kulkeutuva aistituntemus. Tällöin urheilija hahmottaa kehon parhaiten.
Harjoitteissa lähdetään yleensä liikkeelle matalatehoisista liikekontrollin harjoitteista, mutta yritetään edetä mahdollisimman nopeasti kuormittaviin aluksi kehon painolla tehtäviin ja lopuksi kuorman kanssa tehtäviin lajinomaisiin harjoituksiin. Voimaharjoittelulle on olemassa kiistaton näyttö esimerkiksi tendinopatioiden eli jännevammojen hoidossa. Vain passiivisella eli esim. poikittaishieronnalla ei nykytiedon mukaan voi jännevammoja kuntouttaa.
Turun Kiropraktiikka ja Hyvinvointiklinikassa urheilijan ennaltaehkäisy- ja kuntoutussuunnitelmassa yhdistetään aina tarvittava manuaalinen nivel- ja fasciakäsittely sekä aktiivinen liiketerapia.

KiHy Turku – Turun Kiropraktiikka & Hyvinvointiklinikka: Kiropraktikko, Fysioterapeutti, hieronta Turku.