Lantio ja lonkkakivut

Lonkan ja lantion alueen vaivoja esiintyy yleisesti urheilijoilla ja iäkkäillä ihmisillä mutta myös raskauden aikana. Vaivojen hoidon tyyppi riippuu paljon vaivasta. Paikoitellen kuntoutus on ainoa keino, toisaalta taas manuaaliterapiaan painotetaan enemmän.

Lantion ja lonkan seudun oireita meillä diagnosoivat Fysioterapeutti Jenni Aaltonen, Osteopaatti Petri Palviainen sekä Riku Rantanen. Varaa aika ensikäynnille, niin selvitetään yhdessä oireidesi syntyperä!

Kipua pakaran alueella?

Takareiden jännevaiva, high hamstring tendinopatia

High hamstring tendinopatia on ylemmän takareiden kiinnityskohdan jännevaiva joka kipuilee yleisesti istuinkyhmyn ja ylemmän takareiden alueella. Kipu saattaa tuntua vihlovana tai repivänä lihaksen venyessä, kuten eteenpäin taittaessa tai juoksutilanteissa. Pahoissa tapauksissa jopa istumisesta tulee kivuliasta.

Vaivaa esintyy melko paljon urheilijoilla kuten juoksijoilla, tanssijoilla, voimistelijoilla ja luistelijoilla, mutta myös voimailulajeissa. Syynä vaivaan on yleisesti mikrotraumat joita jänteeseen on päässyt tapahtumaan sekä yksitoikkoinen ylirasitus. Hoidossa tärkeää on pienentää rasitusta joka kohdistuu jänteeseen. Manuaalisesta terapiasta voi olla hyvin apua kivun lievitykseen.

SI-Nivel ongelmat

SI-nivelen kipua esiintyy paikallisesti lantion takaosassa sekä alaselässä. joka saattaa paikoitellen säteillä myös pakaran ja jopa nivusen paikkeille. Vastaava kipu saattaa vaikeuttaa mm. eteenpäin taivutusta, jalan nostoa tai istumista.

SI-nivel on yksi kehon vahvimpia rakenteita ja sen paikaltaan lähteminen tai virheasennon saavuttaminen vaatisi todella korkeaenergistä traumaa. Kätänössä on mahdotonta, että SI-nivel voisi liikkua muutamaa milliä enemmän. Kuitenkin nivel voi rakenteineen ärtyä ja olla osana aiheuttamassa alaselkävaivoja.

Vastaavia vaivoja KiHyllä on keskittynyt hoitamaan Jussi Järvinen ja Vera Kesälä

Lantion ja lonkon hoitaminen KiHy Turku

Lonkan ulkoreunan kipu ja bursiitti.

Lonkan ulkoreunan kipu on varsin yleinen vaiva joka saattaa vaivata esim rappusia kävelessä tai ylös noustessa. Usein vaiva diagnosoidaan bursan tulehduksena eli bursiittina, mutta nyky-ymmärryksen mukaan yhä useampi lonkan ulkoreunan kiputila olisi kuitenkin jänneperäinen.

Jännevaivojen hoito luonnollisesti eroaa paljon bursan hoidosta jossa ensisijaisesti rasitusta tulee välttää ja bursan tulehdus poistaa. Jännevaivoissa vastaavasti pyritään usein liikunnan kautta vaivaa helpottamaan.

Lonkkanivelen ongelmat

Lonkan alueelle kohdistuu paljon rasitusta ja useimmat lonkan vaivat ovatkin rasitusperäisiä. Ärtyviä rakenteita voi olla mm. luu, rusto tai pehmytkudos. Ikääntyvillä lonkan alueen rappeuma aiheuttaa usein kiputiloja ja vaikeuttaa liikkumista. Liikunnalle ja harjoittelulle on hyvää näyttöä lonkan nivelrikon hoidossa, miltei riippumatta sen vakavuudesta.

Camn & Pincer vaivat ovat lonkkamaljan reunoille syntyvän luukudoksen aiheuttamaa ärsytystä. Vaiva ei ole vakava, mutta saattaa ärsyttää lonkkaa kun päästään liikeratojen ääripäitä kohti. Näitä esiintyy erityisesti jääkiekkoilijoilla ja luistelijoilla. Vaivan hoito on usein ärsyttävän rasituksen keventämistä ja vastaavasti sen tilalle annettavia terapeuttisia harjotteita.